Článok zo Slovenky

18.04.2009 10:18

 

Na úspech nikdy nie je neskoro

Autor: Anna Bočková, Rubrika: Story

Jednou z horúcich kandidátok v hudobnej šou Môj najmilší hit je Žilinčanka Renáta Čonková (35), ktorá už má za sebou niekoľkoročnú spevácku kariéru v zahraničí. Prečo sa skúsená speváčka rozhodla ísť do typu relácie, ktorý má možno otvoriť dvere začínajúcim talentom?
„Nikdy som nespievala na Slovensku. Teraz som si to chcela vyskúšať aj preto, že som ostala doma pri deťoch a už som sa nemohla aktívne venovať spevu. Bolo mi to veľmi ľúto. Môj najmilší hit je mojou poslednou šancou, ako sa vrátiť k spevu doma,“ vysvetľuje svoje dôvody účasti v súťaži Renáta. Pred niekoľkými rokmi pripravila svoj vlastný album, ktorý sa však nikdy nedostal do predaja. Jedným z dôvodov bolo podľa speváčky to, že zlyhali ľudia, ktorí mali na starosti jeho manažovanie. „Veľmi som sa z albumu tešila, pretože na ňom boli naozaj krásne pesničky. Poznám ich však len ja a nanajvýš pár ľudí z môjho okolia. Na túto skúsenosť som chcela rýchlo zabudnúť.“ Prvý nevydarený pokus sa jej možno podarí napraviť aj vďaka relácii, prostredníctvom ktorej možno prídu zaujímavé hudobné ponuky. Spolieha sa na to? „Bola by to taká moja osobná satisfakcia,“ hovorí speváčka.

USPELA V ZAHRANIČÍ, CHYTÍ SA DOMA?
Renáta vyštudovala na hudobnom konzervatóriu operný spev, ale venovala sa mu len počas školy.V poslednom ročníku prišli ponuky spievať v zahraničí a ona šancu využila. „Priznám sa, že vtedy to bol pre mňa veľký hudobný šok, pretože som spievala len klasickú hudbu a zrazu som sa ocitla vo Švajčiarsku, kde som sa rýchlo musela preorientovať na pop music.“ Renáta nevníma odchod do zahraničia ako nevyužitú príležitosť presadiť sa doma. Odišla pred dvanástimi rokmi a vtedy spievanie v zahraničí bolo finančne výhodné. Dnes sa to vraj už tak neoplatí. Spolu s manželom Emilom, o ktorom tvrdí, že je vynikajúci muzikant, stavili na zahraničnú kariéru. „Mali sme vhodné prostredie pre našu prácu, vystupovali sme najmä v Nemecku a vo Švajčiarsku a aj keď sme mali podmienky na to, aby sme tam ostali žiť, obaja sme sa túžili vrátiť domov.“ Dôvodom bola aj prvá dcéra, ktorá v detstve cestovala vždy s nimi. Ak mali večerné vystúpenia, starala sa o ňu Renátina mama, ktorá s nimi žila v zahraničí. Keď dcéra musela nastúpiť do školy, manželia sa rozhodli usadiť na Slovensku a obmedziť zahraničné cesty.Renáta neskôr ostala na materskej dovolenke s druhou dcérou, ale manžel stále cestoval. Pred niekoľkými dňami mal však srdcovú arytmiu a lekári mu odporučili, aby v práci poľavil a šetril sa: „Aj vďaka možnosti ísť do relácie sme opäť všetci doma. Dúfam, že sa nám otvára nové obdobie a mojím želaním je, aby sme s manželom mohli robiť spoločne hudbu na Slovensku,“ vyznáva sa Renáta a dodáva, že na začiatok veľkej hudobnej kariéry je asi neskoro, ale predsa šanca prišla. „Bola som veľmi šťastná, keď som postúpila, ale zároveň som tým, že som speváčka, pociťovala väčšiu zodpovednosť a mala som aj obavy z porovnávania.“ Tým, že hudobná relácia dala šancu skúseným speváčkam aj trinásťročným deťom bez speváckych skúseností, ťažko hovoriť o objektívnom porovnávaní. „Porota nie je na nás veľmi prísna, nesnaží sa kritizovať, ale skôr upozorniť na malé chyby a podporiť speváka.“

HUDOBNÉ MANŽELSTVO
Manželia Čonkovci sa – ako inak – zoznámili vďaka hudbe: „Emil hral v jednom hoteli, kde som bola pozvaná aj ja. Vystupoval sám a naša spoločná známa mu povedala, že som speváčka. O chvíľu bol pri mojom stole s priamou otázkou, či by som si chcela zaspievať. Nielenže sme si výborne zahrali, ale odvtedy sme vlastne spolu,“ spomína Renáta na zoznámenie. „Najviac nás spojil vzťah k hudbe,“ tvrdí a dodáva, že to má jednu veľkú výhodu – vždy si majú čo povedať. Manžel pochádza z hudobnej rodiny, dedko bol dirigentom v Slovenskom rozhlase, hral na husliach a komponoval hudbu.Renáta síce nemá hudobné rodinné zázemie, vzťah k spevu si však vypestovala odmalička. Hoci študovala klasický spev, práca v zahraničí ju posunula k modernej hudbe, džezu, ale aj k starým šlágrom. Hudobný talent sa často dedí po rodičoch a aj ich dve dcéry vraj majú umelecké vlohy. „Staršia chodila dva roky na spev, ale neoslovil ju. Vyskúšala aj balet, teraz sa však zapísala na hip-hop. Ale mladšia, ktorá bude mať dva roky, vždy keď doma skúšam, si so mnou pospevuje a napodobňuje ma,“ smeje sa Renáta.
Súťažiacu z Môjho najmilšieho hitu čakajú veľké zmeny. Práve sa s rodinou presťahovali do nového domu a čaká ich zariaďovanie. A dúfa, že v súťaži ešte bude mať príležitosť ukázať, čo v nej je.

zdroj : https://www.slovenka.sk/index.php?id=blog&no=2701